En faders tanke..

Min ryttarkompis Toves pappa från Björklinge RF har skrivit ryttarrapport från dagens tävlingar på Jälla. Härligt att höra det från en annans perspektiv och vi kan nog alla känna igen oss :)
Tack för en tänk- och läsvärd berättelse Toves Pappa!!

"Min pappas tävlingsrapport!
Långt ifrån Ryttareliten... = 5.30 ringde väckarklockan. Snabb frukost och mycket prylar att packa för 06.30 sharp ska vara iväg säger min ryttare. 06.30 rullar bil och släp med det nödvändigaste då vi bara ska iväg över dagen för att tävla vilket innebär att hela bilen är full.
Lasta ur gå och anmäla, bära packa ur och serva.. Framridning och frun ringer från cafeterian och vill att jag ska bära upp vatten... Fota och filma för det måste man göra föra att junna analysera och tolka vad man gör fel säger chefen/ryttaren. Snabbt in från framridningen för att filma / fotab första klassens elddop vilket påminner väldigt mycket om att stötta en dotter som håller på med slalom. 60 sekunder total focus och man kan gränsla/rida ur och hela dagen är förstörd. Focus focus och yes - felfri ritt och bra känsla. 10 minuters glädje/avkoppling för att leta upp häst och ryttare som absolut måste prata med alla hur det var. Frun nöjd och brer mer mackor i fiket. Ombyggnad av bana och jag får fint uppdrag att välta bana så att det är hårt och fint för nästa klass. Hinner med en kaffe och macka innan nästa klass startar. Fullt focus igen - häst som trycker det är otäckt när det blåser, focus - focus, tryck i galoppen och det ska nog gå bra. Dotter som kräver att veta hur många som det är före och när hon ska in. Koll i listan - surra i huvet och det är nog 10 minuter tror jag... Bäst man går in på läktaren och förbereder kamera. Inridning, ser nog lite spänd ut ... Bra tryck i galoppen först hindret med 1 dm i marginal och yes en bra start. Tur att man tittar i sökaren på kameran och Ja ännu en felfri ritt och man kan andas.. Ned från läktaren - gratta och klappa, morot till hästen och vara glad. Resultat 2 * 60 sekunders ridning 0 rivning och lycka. Klockan är 14 och man känner att man varit igång. Ytterligare 3 timmar senare när häst är i stall, mockning är gjord fodrat, vattnat och stuvat undan alla prylar. Snabbt hem för att kunna justera bromsar på släpet och lovat att jag ska laga mat. Tack vare pasta och kyckling så är middagen som planerat kl 19. feedback och analys kring film o foto säkert 3 timmar till... För imorgon är det en ny tävling. Det vill säga ytterligare 60 sekunders ridning som kräver absolut focus och koncentration... Och jag minns veckans avsnitt från Ryttareliten... tänker på Champagnen och Skånelängan... men som sagt Tove har lovat mig den första bilen som hon vinner..."

Imorgon sitter jag i domartornet och dömer hela dagen, sen blir det trimma brudarna och på kvällen måste jag hinna med sista tåget till STHLM för börjar 5 på måndag och så tidigt går det inga tåg från Uppsala.. Hoppas ni har en dunderhelg!

Kommentera här: