Vem tjänar på att min häst blir sjuk? Del 1

Kommer att gå in lite djupare på ämnet försäkringar och veterinärvård - en tanke som väcktes när vi i helgen fick åka in med Skutten till hästkliniken akut.
Syftet är att man som hästägare ska vara beredd på att det värsta kan hända - Vilka frågor måste man kunna svaren på, innan dom ställs. Hur mycket ingår i min försäkring och vem är det egentligen som tjänar på min sjuka häst?
Detta är del 1 - fredagen när Skutten fick kolik. 


I fredags när jag kom ut till stallet hade jag utsläpp. Allt var som vanligt, nästan. Vårt stall består av två delar och jag börjar alltid med att fodra, täcka och släppa ut hästarna i nya delen, utom mitt sto Loppan. Sedan gör jag samma procedur i gamla delen, men jag tar ponnyn Xoya först, som går i samma hage som Loppan. Xoya står mitt emot en häst som heter Skutten. Hästar är ju rutindjur, vid varje utsläpp beter sig hästarna i princip exakt likadant. När jag ledde ut Xoya noterade jag att Skutten inte körde sin vanliga "spark i dörren och blänga på mig för att jag tar ut ponnyn först" procedur. När jag sedan går för att släppa ut skutten är han väldigt dämpad, han har torv i ansiktet och det är väldigt rörigt i boxen (också ovanligt då han är en pedantisk häst). Noterar det och släpper ut och inte heller här följer han normen (som är att springa ett varv i hagen och sedan ställa sig och äta). 
Han kanske är sjuk? Släpper ut övriga hästar och tar sen tempen, ingen feber. Han beter sig fortfarande märkligt, lät sig lätt fångas (vilket är i princip omöjligt i vanliga fall då han inte vill komma in efter utsläpp). In med hästen i boxen och lyssnar med stetoskop, blåsigt därinne i magen, så ska det inte låta och pulsen rätt hög. Kolikanfall på g? Ut och promenerar 15 min, ingen bajsning. Släpper ut i hagen medans jag konsulterar med ägaren på telefon (hon befinner sig i annan stad på jobb). Ser sedan att hästen lägger sig ned så knallar ut och hämtar och går igen. Hästen bajsar - gött tänker jag. Släpper ut igen, fixar lite i stallet och mockar. Ser att han lagt sig igen, så drar upp och promenerar mera. Magen verkar ha kommit igång så släpper ut han igen och nu både kissar, bajsar äter och dricker han. Skönt tänker jag, då har det nog dragit över. Informerar ägaren om läget och så vid 13 åker jag hem för lunch innan jag måste tillbaka och motionera hästarna. 
När jag är påväg tillbaka har det börjat snöa och nu står skutten och skakar, en annan tjej i stallet har tagit in och informerat ägaren som är påväg ut. Kollar till han och han är helt klart sämre än när jag åkte hem på lunch. Ägaren är på plats och har ringt veterinär. Jag passar på att rida adhd och när vi kommer tillbaka är ambulatoriska på plats. 
De är i full färd med undersökningen och hittar nån form av stopp. Han blir spolad med paraffin olja, får smärtstillande och dropp. Efter att droppet är klart, så är det dags att promenera 30 min och blir han inte bättre så ska Maria (ägaren) ringa igen. Vi promenerar. Inget bajs och ingen förbättring. Prova ge han betforvatten? Nope funkar inte heller. Nu ska vet konsultera med kollegor. 
Ca 23 försöker skutten lägga sig i boxen och är inte bättre så vi lastar och åker in till ultuna akutmottagning.
Väl där undersöks Skutten igen. Det konstateras att han inte har jättetydliga symptom - förutom hög puls och nedstämdhet. Undersökningen pågår ett tag och ca 00.30 tas blodprover från magen. Det visar sig att blodet är väldigt ljust och tunt - ett tecken på att det inte kommer ordentligt med blod till tarmarna. 
Efter ytterligare tid, med prov på om smärtlindring hjälper så vill veterinären nu buköppna hästen. Han går igenom vad det innebär och kostnaden. 
En normal buköppning där allt går bra, utan komplikationer eller där det inte krävs särskild eftervård kostar mellan 50-60 000 kronor. MELLAN FEMTI OCH SEXTIO TUSEN KRONOR. Sug på den ett tag, jag känner redan illamåendet komma. 
Om det inte går som planerat under eller efter operationen kan det kosta upp emot 90 000 kr. NITTIO. FAKKIN. TUSEN. SPÄNN. 
Han frågar också om det är en häst som kommer att användas. Vad är ett liv värt? Vad är värdigt för ett liv? Från vilken nivå är användbarheten kontra kostnaden för operation berättigad? Är hästens inköpspris eller nuvarande värde väsentligt att räkna på? Hur värderar man sin kärlek till hästen? 
Alla dessa frågor är något man som hästägare ha klart för sig långt innan ens häst blir sjuk, jag har inte ens funderat på detta innan jag var med på hästkliniken den här fredagskvällen. 
Just Skutten har försäkring på veterinärvård upp till 60 000 kr. Det innebär att allt över det samt självrisk och 20% av behandlings kostnaden får man själv stå för. Vad gäller egentligen om man vill höja till 120 000 kr akut innan en operation? Jag har hört att man kan det, men vi fick tyvärr aldrig reda på det då Agrias jour stänger 00.00... 
Maria går hursomhelst med på operationen och Skutten förbereds. Skor tas av och jag säger åt Maria flera gånger att krama om Skutten ordentligt. Ca halv två går Skutten in på operation, jag och Maria åker och lämnar släpet och drar hem till mig och sover. 
Vi ställer klockan på att ringa varje timme för att inte missa eventuellt samtal från veterinären. Timmarna går och jag kan bara tänka mig vad Maria går igenom i huvudet. Hade det varit Loppan hade jag nog brutit ihop många timmar tidigare... 06 ringer veterinären. 
Skutten hade ca 10m (?) vriden tarm och Vet. valde då att vrida tillbaka och ej operera bort tarmen, då den ej var skadad. Skutten var inte vaken ännu och läget var fortfarande kritiskt, men vet ville ringa och informera om läget innan han klev av skiftet. 
Sedan följde en nervös dag som iallafall slutade med att Skutten vaknade upp - han hade överlevt operationen och nu är det bara att hålla tummarna för att eftervården går bra.
I skrivande stund är läget fortfarande oklart för Skutten. Det har varit en riktig berg och dal bana med att han har blivit bättre-sämre-bättre-sämre-bättre. Jag håller verkligen alla tummar för att det går vägen. Både Maria och Skutten är stallkompisar som ligger mig varmt om hjärtat, det gör så fruktansvärt ont i mig att se Skutten dålig och Maria så orolig och kluven. Just nu kan vi bara hoppas ❤️❤️❤️


I nästa del kommer jag kolla närmare på vad som gäller vid försäkring - har du koll på vad ditt försäkringsbolag täcker? Vad har du för erfarenheter av liknande och andra sjukdomshändelser hos häst? Hur mycket omsättning och vinst gör våra försäkringsbolag på våra hästar? Varför har försäkringsvillkoren ändrats gällande bl a hältutredningar? Täcker försäkringen buköppning? Täcker försäkringen om ambulatoriska måste komma ut till stallet? Du får gärna skicka dina erfarenheter till min mail eller pm på Facebook. 


Till sist vill jag bara ge en eloge till Ultuna, som jag ibland tycker får oförtjänt mycket negativ kritik. Vi som hästägare/medhjälpare fick förstaklassigt mottagande. Inga frågor var för dumma och jag tycker även de tog väl hand om Skutten. Det gäller även ambulatoriska som var ute innan vi åkte in med hästen. Jag tror vi i Uppsala lätt tar det lite för givet, vi har max 30 min resa till en toppmodern hästklinik med mycket kompetenta kirurger, veterinärer, djurvårdare mm.. När jag var och hämta kaffe med en av veterinärerna berättade han att hade samma sak hänt långt upp i landet hade det varit kört. Vilken sjuk häst klarar en resa på 8h till närmaste djursjukhus? Jag ryste vid tanken och beslutade genast att Uppsala är det längsta norrut jag någonsin kommer att bo i Sverige. 


Jag har tillåtelse av Maria, Skuttens ägare, att publicera bilder på honom. 

Ta hand om er ❤️



Kommentarer:

1 anne:

mycket bra skrivet, tog bort min kallis och alla dessa snabba beslut, tyvärr fick min somna in pga av ca ålder och slitna ben.

Kommentera här: